Island

Igår kväll bokade jag och Stephan vår första resa tillsammans, och den ska faktiskt ta oss till Island. Så det 5 Juni åker vi och är borta 4 nätter. Ska bli riktigt häfttigt att komma dit, för annars är jag ju van med vanliga soliga charterresor. Visst älskar jag ju sånna resor, men det ska bli spännande att åka iväg och verkligen se nåt speciellt för en gångs skull =)

Dag 1. Vi landar och bussen tar oss till den Blå Lagunen. Lagunen ligger som en oas mitt i ett lavafält. Det är ett utomhusbad som får sitt vatten direkt från geotermiska källor så djupa som 2000 meter och vattnet håller den varma och inbjudande temperaturen 36-39° året om.


                             
                                                          .


Dag 2.
Då går resan till den gyllene cirkeln. Då åker vi bland annat till det geotermiska Geysir-området med sina varma källor och Islands mest aktiva gejser, Strokkur..som får regelbundna utbrott var 5e minut. Vi ska även besöka " det gyllene vattenfallet" Gullfoss, och sedan få se nationalparken Thingvellir.

                                     

                                          
                              

                               


Dag 3  Ska vi iväg på snorkling i Thingvallasjön en exotisk plats som är världsberömd för sina himmelska blå nyanser och sitt klara vatten. Det ligger mitt emellan den europeiska och amerikanska plattan och för dem som kan dyka är det en av dem häftigaste dykplatserna i världen.

                                                            

Dag 4 Då kliver vi på båten för en valsafari. Då har man bland annat chans att se vikval, knölval, delfiner och späckhuggare på väldigt nära håll. Och om förutsättningarna är dem rätt så finns även chansen att se världens största djur, blåvalen.

                                                          

Tror det kommer bli en hel mysig weekendresa, på en plats där solen aldrig riktigt går ner. Vi ska hinna med att se mycket och på kvällarna ska vi avnjuta goda middagar i reykjavik och en och annan shoppingtur och barrunda ska vi väl också hinna med! Längtar, ge mig juni nu! :)


Kommentarer
Postat av: Tina

Jag skulle också gärna vilja åka till Island! Låter som en spännande resa :)

2010-01-28 @ 19:16:52
URL: http://tinalarsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh cissi va roligt :)

Ser super fint ut! Du räknar ner dagarna förstår jag? ;)

2010-02-01 @ 12:21:13
URL: http://karolinawelinahs.blogg.se/
Postat av: Anonym

åh första resan ihop, spännande :) Tror Ni kommer få de jätte mysigt!



Jag har ju ingen vardag i Göteborg än, men min adress är där och alla mina saker. Så de är mitt hem allt :) Men är inneboende hos pappa&mamma nu denna och nästa vecka. Sen blir jag göteborgare på riktigt ;) Känns toppen! Längtar så :)

Men Cissi, jag har dålig koll, vart bor du nu då? Vad jobbar du med?

2010-02-02 @ 19:00:17
URL: http://karolinawelinahs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0